CD INFORMATION   CD REVIEW by SWA & witteMVS

8. Comin Around
9. Bajo Betty
10. Open Up Your Heart
11. One Shot
12. She Would if She Could
"You just can't live in Texas if you don't have a lot of soul". (Doug Sahm)

1968, de cover van Rolling Stone met een  familiekiekje van Doug Sahm met zoontje Shawn op de knie.... het was toen al duidelijk dat ook hier de appel niet ver van de boom zou vallen. Doug Sahm, de keizer van het San Antonio Tex Mex / roots / blues gebeuren schreef  geschiedenis met het Sir Douglas Quintet, The Texas Tornados en The Last Real Texas Blues Band en ging in 1999 de pijp uit zonder afscheid te nemen van zijn talrijke "Amigo's De Musica".

Een serieus verlies dat bij ondergetekende, én fan van het eerste uur, nog pijnlijker aankwam omdat de man in tegenstelling tot het Moulin Blues festival, Ospel Nl (1996) nooit op het podium van het Belgium Rhythm & Blues Festival stond....wij beschouwen het nog altijd als een smetje op het blazoen van Misjel Daniels, de beer van Peer.

Ondertusen probeert Shawn de Tex - Mex rock & roll  fakkel, met accordion, over te nemen en het self - titled album dat in 2000 verscheen op Evangeline Records was een verdienstelijke poging waarbij ondermeer Doug Sahm,  Flaco Jimenez  en Augie Meyers meer dan één handje toestaken. Zelf waren wij getuige van het schitterende optreden dat Shawn met zijn Tex Mex Experience gaf op het Moulin Blues festival, editie '06 (met Augie Meyers !), en toen al met de song "Too Little Too Late" (written by Shawn & Doug) aankondigde dat er een nieuw album zat aan te komen. Ondertussen zijn wij bijna twee jaar verder,  staat er een nieuwe editie van Moulin Blues vermeld op de sublieme Rootsville concertkalender en is het lang verwachte album "The Tex Mex Experience eindelijk een feit. Shawn zocht en vond aansluiting bij een prettig gestoord gezelschap dat met "the Jedi Groovemaster of drums" George Rains (ook al van de partij op Doug's album "Honky Blues" '1967 !) en bassist Neal Walker enkele oud -gedienden van Doug Sahm  telt. Michael Guerra,vocals / accordionist / keyboardplayer en zanger Nunie Rubio zijn Flaco Jimenez adepten die ook met the Los Lonely Boys en Ry Cooder optrekken en de klappen van de Tex Mex zweep ondertussen wel kennen. De openingstrack " Why Don't Cha" schreef Shawn samen met 'good old' Speedy Sparks en kan je net als " One & Only" en " Mama's Out Rockin' " ook terugvinden op Shawn's debuutalbum en behoren inmiddels tot de vaste waarden op de concertplaylist. Natuurlijk zweven de geesten van psychedelic country, Mersey - beat, lounge rock, a little Cajun vibe, polkas, Tex Mex, rock & roll over dit album dat maar één doel heeft ... stoelen en tafels aan de kant en zowel "the Hippie Girls" als  "the Mama's" die hun beste rock beentjes voorzetten. Als beloning voor hun geleverde inspanningen mogen zij een boeketje "Texas Roses" in ontvangst nemen ...

"The one and only" Doug Sahm evenaren is een onmogelijke opdracht maar met songs als "Bleed Me", "Comin' Around Me" , "One Shot, in the coffeeshop in Amsterdam(?)" en "Bajo Betty" komt de Tex Mex Experience erg dicht in de buurt. De soms moeilijke karaktertrekken van Doug Sahm en zijn originele bewerkingen van diverse muziekgenres zitten vakkundig gebundeld in dit album en vinden in de afsluiter "She Would If She Could", van de meester himself, dan ook een waardig eerbetoon. Zo vader zo zoon .... "Open up your heart for 'real' Texas Music "! (SWA)

review witte MVS

‘Een aardje naar z’n va’ertje’ en ‘Den appel valt niet ver van den boom’ zijn twee van die zéér oude gezegden, die onmiddellijk bij me opkwamen toen ik de digitale gegevens op dit schijfje naar analoge muziek liet vertalen in mijn CD-speler. Shawn Sahm komt aardig in de buurt van wat zijn vader Doug ons bij leven en welzijn aan muziek afleverde. En Shawn brengt het met evenveel animo en plezier.
Het is nu reeds van november 1999 geleden dat de onvolprezen Doug Sahm ons ontviel. Hij is de man die de grens tussen Mexico en Texas (en de rest van de US) liet vervagen, op muzikaal gebied dan toch, en is zowat de uitvinder van de Tex Mex sound. Samen met Freddy Fender, Augie Meyers en Flaco Jimenez legde hij de hoekstenen van deze Conjunto Music. Het is pas véél later dat illustere muzikanten zoals Ry Cooder, David Lindley, Los Lobos, The Blazers, enz…het genre een megaboost hebben gegeven, waardoor het voor zowat elke rock-artiest, die nog enigszins voeling had met zijn roots, een must was om een dergelijk nummer in zijn show in te lassen.

Op “The Tex Mex Experience” wordt de draad terug opgepakt waar de in 1994 heropgerichte Sir Douglas Quintet hem in 1999 had laten vallen. Deze uitvoering van de band bestond uit Doug himself en zijn zoons Shawn en Shandon. Ook dit album bevat een smaakvolle mix van rock, pop, Tex Mex, conjunto en southern blues zoals we dat ook al van onze Doug zaliger gewoon waren.

Dertien songs zitten er op deze CD gebrand, waarvan tien van de hand van Shawn, en daarvan zijn er twee in samenwerking met dad geschreven, en zijn dus al tien jaar oud. Maar aangezien dit tijdloze muziek is, kan dit geen enkele kwaad, integendeel zelfs. Het werk van Shawn klinkt zeer vlot en toegankelijk, met zeer veel seventies-sound doorheen geweven. Die invloeden zijn dus in zijn wieg al tot hem doorgedrongen.

De openingssong “Lemme Kiss Ya” is een buitenbeentje van ene Roy Head en zet ons meteen op het goede been. Het daarop volgende “Hippie Girl” is een typische Doug Shawn groover, met zijn aanstekelijke farfisa-orgeltje à la Augie. Shawn heeft heel goed geluisterd hoe het moet. “Mama’s Out Rockin’” is één van de vader/zoon composities en rockt galant de deur uit. De T M Experience verrast ons ook nog met een upgrade van ouwe Buck Owens “Open Up Your Heart”, deels in ’t Spaans gezongen. Klinkt als een echte Mexican traditional. En ook “Bajo Betty” kon zo van een Sir Douglas Quintet LP komen. De stevigste rocker “She Would If She Could” is een compo van vader Doug.

Deze CD is een aanrader voor al wie het verscheiden van Doug Sahm alias Wayne Douglas alias Doug Saldaña, en zijn bands The Sir Douglas Quintet, The Texas Rhythm & Blues Revue en The Texas Tornados diep betreurt. Dit niet alleen uit nostalgische overwelmingen, want los daarvan zijn de prestaties van Shawn Sahm & The Tex Mex Experience ronduit schitterend. Stevige ritme sectie, prachtig trekzak werk, subliem gitaarwerk. Kortom, de band heeft alles in huis om ook alle anderen dit album te kunnen laten smaken.

De band is :

1. Shawn Sahm : guitars and vocals
  2. Nunie Rubio : lead vocals